Blogger templates

Name
Email Address:
Contact Number
Occupation
Where Do You Stay? Sarawak, Sabah, Labuan
KL, Selangor
Negeri Sembilan, Johor, Melaka
Perlis Kedah, Penang, Perak
Pahang, Terengganu, Kelantan
Which Is Your Interest? Lose Weight
Gain Weight
Maintain Weight
Improve Health Condition
Improve Skin Condition
Earn Extra Income
Extra Info On How You Want Me To Help You

This form powered by Freedback

Tuesday 10 September 2013

Makan Secara Bijak!

Hello semua...
huhu...selepas sekian lama, baru nak update semula blog saya ni.
Since kat Zero2Hero Kuching hari tu dah belajar banyak tentang pemakanan dan kalori so hari ni saya nak share tentang makan secara bijak! :)
Bukan nak mengajar tentang kalori tapi sekadar berkongsi apa yang dah saya pelajari. *bukak balik nota daripada Dr. Yuin Yin masa Zero2Hero Kuching* ;)
Tapi sebelum tu?anda breakfast apa pagi tadi? Masa lunch makan apa?

Anda makan apa hari ini?

Saya breakfast macam biasa...setiap pagi dimulakan dengan Herbalife's shake! Selain tu, saya turut mengambil teamix untuk detoksifikasi dan aloe concentrate untuk cuci usus...sangat penting bagi saya since saya bukan orang yang suka jumpa doktor kat hospital atau klinik.hehehe....

Tadaaa...ni la breakfast dan dinner saya setiap hari..

Apa yang saya ambil mungkin nampak tak mengenyangkan bagi sesetengah orang tapi percaya la....memang MENGENYANGKAN! hehe....nampak je macam sikit and basically semuanya dalam bentuk cecair tapi refer la kat gambar bawah ni...1 hidangan shake tu pun dah bersamaan sepinggan nasi cuma bezanya dari segi kalori. Hidangan shake memang nampak simple tapi kita boleh create macam2 resepi once in a while..
Kalau nak makan sepinggan nasi yang dipenuhi makanan seimbang, memang kena la ambil dalam 600-1000kalori..banyak kan? Segelas shake hanya dalam 90-250 kalori sahaja! 

Sarapan pagi saya tadi sudah complete semuanya...anda bagaimana?

Makan tu memang sangat penting, tapi kalau terlebih makan...jadi la macam saya dulu2..overweight 78kg! Pagi2 skip breakfast dengan alasan nak kurangkan makan tapi at last masa lunch, melantak macam orang tak makan sebulan T_T huhu...
We are what we eat, right? Kita dah biasa dengar ayat tu...hihi
So sebab tu la kena pilih apa yang kita makan secara bijak.
Kenapa kita perlu makan? Pertama sekali untuk membekalkan tenaga..tak makan, mana nak dapat tenaga kan? Then untuk membina sel2 badan yang baru, memperbaiki sel badan yang rosak atau tercedera sekaligus mempercepatkan penyembuhan luka. Selain itu, makan juga penting untuk tumbesaran!

Semua orang kena pilih makanan secara bijak! :) Ini kerana setiap pengambilan kalori seharian akan mempengaruhi berat badan kita...
Kat sini nak share sedikit tentang calculation on calories intake...simple je!


 Sekiranya kita kalori makanan bersamaan dengan kalori yang boleh dibakar oleh badan, berat badan kita akan kekal, tiada perubahan...


Jika kita makan makanan berkalori rendah berbanding daripada kalori yang dibakar oleh badan, lemak2 yang ada akan turut dibakar...so, kita berpeluang tinggi untuk turun berat badan.

Seandainya kalori makanan yang kita makan lebih daripada kalori yang boleh dibakar dalam satu hari, berat badan kita akan naik.

Mungkin sebelum ni kita rasa tak kisah pun dengan pengambilan kalori tapi inilah apa yang sebenarnya akan berlaku kepada tubuh badan sekiranya pengambilan kalori tidak dikawal.
Sebelum Herbalife, saya fikir makan sikit2 boleh buat saya turun berat..tapi saya silap kerana banyak memilih makanan bergoreng yang tinggi kandungan kalorinya. Kesannya, di umur 20 tahun berat badan saya sudah mencecah 78kg! Sangat tak padan dengan ketinggian 154cm..huhu
Solusi yang saya pilih untuk turun berat adalah dengan menggantikan sarapan pagi dan makan malam dengan Herbalife shakes!

Mudah disediakan (kurang dari 5minit) dan paling penting, SEDAP!!!!

In the end, jom makan secara bijak!
Kalau anda ada solusi lain selain Herbalife, tak ada masalah..ini sekadar perkongsian mengenai cara pemakanan saya.
Dalam masa yang sama saya masih mencari orang2 serius yang berminat untuk naik, turun atau kekalkan berat badan secara sihat dengan Herbalife, atau hanya nak ubah sarapan pagi dan kekal bertenaga sepanjang hari :)
Anda boleh kenalkan mereka kepada saya segera...hubungi saya cepat2, tak kisah nak call or sms! Saya sedia membantu anda.

 CHRISTINE : 0145835355 (Whatsapp, Viber)
0128714850

No comments:

Post a Comment